Tuesday 23 December 2014

Definisi "Perakman"

Orang Perak atau Perak Man adalah rangka manusia tertua yang pernah dijumpai di Malaysia. Rangka Perak Man ini telah dijumpai pada tahun 1991 di dalam Gua Gunung runtuh yang terletak di Bukit Kepala Gajah di Lembah Lenggong, Hulu Perak pada ketinggian lebih kurang 105 meter dari paras laut. Penemuan ini adalah merupakan hasil dari penyelidikan yang dilakukan oleh Malaysian Archaeological Research Centre USM yang telah diketuai oleh Datuk Prof Zuraini Majid dengan kerjasama Jabatan Muzium Negara. Antara penemuan terpenting adalah rangka tulang Perak Man yang berumur antara 10,000 hingga 11,000 tahun.

Rangka tulang Perak Man adalah dari zaman batu era Paleolitik yang hampir sempurna dijumpai di Asia Tenggara. Perak Man  dikebumikan dengan posisi "foetal" iaitu kedua kakinya berlipat ke arah dada dengan tangannya memegang beberapa cebisan daging. Ia juga dikebumikan dengan beberapa peralatan batu dan beribu-ribu kulit siput sungai.

Perak Man adalah lelaki yang berumur dalam lingkungan 40-45 tahun dengan ketinggian 157cm, menjalani kehidupan yang sihat, makan makanan yang berfiber dan berjalan dalam keadaan membongkok. Dia memiliki tangan kiri yang lemah dan mempunyai satu jari yang cacat.

Buku yang mencatatkan sejarah penemuan Perak Man.

Kedudukan Perak Man semasa penemuannya.

Replika rangka tulang Perak Man.

Ilustrasi kehidupan manusia zaman pra sejarah.

Ilustrasi bagaimana Perak Man dikebumikan.



Ehhh.. Perak Man ada kad pengenalan laaa!!

Salah satu bahan pameran di Muzium Arkeologi Lenggong.


No comments:

Post a Comment